או"ח סימן ס"ח סעיף ב

דיונים ועיונים בשו"ע הרב (אדמו"ר הזקן) ובפסקי הסידור

מנהל: הרב אלאשוילי

מענדי א

או"ח סימן ס"ח סעיף ב

הודעה שלא נקראהעל ידי מענדי א » א' יוני 17, 2018 5:58 pm

רציתי לשאול שאלת הבנה בשו"ע
בסימן ס"ח סעיף ב' אומר אדה"ז שאין פיוטים נחשבים הפסק בתפילת שמו"ע- משא"כ בברכות ק"ש. ראייתו לדבר הוא מרבי אלעזר הקליר שתיקן קרוב"ץ לג' ראשונות דשמו"ע.
אדה"ז מוסיף משפט שלא הבנתי לשם מה הוא מביא אותו ומה הוא מוסיף בענייננו, וז"ל:
"וכן רבי אלעזר הקליר (א) שהיה מארץ ישראל מקרית ספר (ב) ובימיו היו מקדשים ע"פ הראיה (ג) שהרי לא תיקן שום קרוב"ץ ליום שני (ד) ותנא הוא"
אשמח להבין מה אדה"ז מוסיף בפרטים אלו.
תודה רבה

הרב אלאשוילי
הודעות: 1365
הצטרף: א' מאי 15, 2016 11:45 am

Re: תשובה

הודעה שלא נקראהעל ידי הרב אלאשוילי » ב' יוני 18, 2018 3:37 am

אני מבין שאין לך את הספר שלי "שו"ע אדה"ז המבואר" ח"א, ובו גם ביאור על סי' סח. ובהזדמנות זה אמליץ לך ולשאר הקוראים כאן לקנות.
ולענין שאלתך, אדה"ז רוצה להוכיח כאן שמותר להוסיף בג' ראשונות, שכן ר"א הקליר היה תנא והוא תיקן פיוטים בג' ראשונות. וכדי להוכיח שהוא היה תנא (כי נחלקו רבים על זמנו של ר"א הקליר), לכן הוא מקדים וכותב: א) היה גר בארץ ישראל, ב) בימיו קדשו על פי הראיה. וכדי להוכיח שבימיו קדשו על פי הראיה, הוא כותב שהרי לא תיקן קרובץ ליום שני של יו"ט, מה שאומר שיו"ט שני בחו"ל היה נחגג מספק (כלומר ספק יו"ט ראשון, ולא כיום שני ודאי של יו"ט כמו היום), בגלל שזה היה תלוי בראיית הירח (ולכן לא תיקן שום פיוט עבור יו"ט שני ככזה), ולא כמו אחרי זמן התנאים שקבעו לחשב החגים על פי הלוח, וממילא יו"ט שני נחגג מצד מנהג אבותינו בידינו באופן קבוע וודאי.

אלמוני

Re: או"ח סימן ס"ח סעיף ב

הודעה שלא נקראהעל ידי אלמוני » ב' יוני 18, 2018 4:46 pm

אבל לשם מה מביא בכלל ראיה ובאריכות רבה כ"כ? בד"כ מביא רק דינים ולא ראיות, ובפרט לא ראיות עם ריבוי פרטים כמו כאן

הרב אלאשוילי
הודעות: 1365
הצטרף: א' מאי 15, 2016 11:45 am

Re: תשובה

הודעה שלא נקראהעל ידי הרב אלאשוילי » ג' יוני 19, 2018 2:42 am

לפעמים גם מביא ראיות, ואין בזה כללים ברורים (ראה לדוגמא את כל האריכות שלו בסי' תר ס"ד), אבל כאן זה נוגע לדעת מי היה רבי אלעזר הקליר, כי כאמור יש מחלוקת מתי הוא חי (וכיום ההיסטוריונים מחשבים אותו לאחר זמן החורבן. ואכ"מ), ואם אומרים שהיה תנא (ומוכיחים זאת), הרי שזה מחזק את הדין שניתן להוסיף פיוטים בשלוש ראשונות.


חזור אל “דיונים ועיונים בשו"ע הרב”

cron