הנחת דבר יבש שאחרי הבישול יהיה רטוב

דיונים ועיונים בשו"ע הרב (אדמו"ר הזקן) ובפסקי הסידור

מנהל: הרב אלאשוילי

ברוך

הנחת דבר יבש שאחרי הבישול יהיה רטוב

הודעה שלא נקראהעל ידי ברוך » ב' מאי 07, 2018 2:34 pm

בשו"ע כותב שמותר להניח דבר יבש שכבר נתבשל ע"ג האש אף שיימס ויהיה דבר לח. ואילו בסידור כותב שכל דבר יבש שאחרי הבישול ייצא ממנו מוהל וכיו"ב אסור להניחו ע"ג האש.

בפשטות לומדים שאדה"ז חזר בו (כך ראיתי בגרא"ח נאה, בשבת כהלכה, בשוע"ר מהדו"ח, ועוד). אבל האם אפ"ל שאין מחלוקת, אלא שבשו"ע דובר שהדבר היבש עצמו נימוח (ובזה אין בעיה כי מהותו היא דבר יבש) ואילו בסידור על מוהל שהוא נוזל בעצם ורק שהיה בלוע בתוך המאכל?

הרב אלאשוילי
הודעות: 1342
הצטרף: א' מאי 15, 2016 11:45 am

Re: תשובה

הודעה שלא נקראהעל ידי הרב אלאשוילי » ג' מאי 08, 2018 6:02 am

אין בזה שום הגיון, שהרי טעם האיסור הוא על פי הלבוש, שכיון שתחילה הוא נעשה נוזלי ורק אחר כך הוא מתחמם ליד סולדת בו יש לו דין לח שהתחמם, ואף כל דבר יבש שתחילה נעשה נוזל ואחר מתחמם אסור, ואין הבדל אם כולו נוזל או רק מקצתו. ובנוסף לכך יש בו איסור משום מוליד אף אם לא הגיע ליד סולדת בו כמובא בסי' שכ בסופו.

ברוך

Re: הנחת דבר יבש שאחרי הבישול יהיה רטוב

הודעה שלא נקראהעל ידי ברוך » ג' מאי 08, 2018 1:17 pm

א. אין שום הגיון לחלק בין דבר שהוא מוצק בעצם שנימוח (כגון שומן מהותך) וחוזר לקדמותו (באם לא התערב עם מים), לבין דבר שהוא לח ממש ורק שמכוסה באוכל?

ב. בשוע"ר מהדו"ח ציינו אכן על פסקי הסידור ללבוש ולט"ז, ולא כ"כ הבנתי, שהרי לכאורה הם אוסרים מטעם נולד וכדעת רבינו בשו"ע (למרות שבלבוש לא כ"כ ברור שזו כוונתו)?

ג. החילוק אינו בין מעט מהמאכל להרבה, אלא בין דבר מוצק למשקה שבתוכו.

ד. האיסור של מוליד הוא איסור בפ"ע שלא קיים תמיד. בסידור אוסר מחמת איסור בישול.

הרב אלאשוילי
הודעות: 1342
הצטרף: א' מאי 15, 2016 11:45 am

Re: תשובה

הודעה שלא נקראהעל ידי הרב אלאשוילי » ד' מאי 09, 2018 1:29 pm

אין הזמ"ג לענות על שאלותיך הרבות כאן, אני מציע לשאול טלפונית במס' 089206763


חזור אל “דיונים ועיונים בשו"ע הרב”

cron