מהדורא בתרא, וכללי פסיקה

דיונים ועיונים בשו"ע הרב (אדמו"ר הזקן) ובפסקי הסידור

מנהל: הרב אלאשוילי

יוסף
הודעות: 1
הצטרף: ב' מאי 01, 2017 2:35 pm

מהדורא בתרא, וכללי פסיקה

הודעה שלא נקראהעל ידי יוסף » ב' מאי 01, 2017 3:02 pm

שלום וברכה
1. הלכות שאדה"ז הביא רק במהדורא קמא ולא במהדורא בתרא, זה בגלל שחזר בו, או לאו דווקא?
2. האם כמו ב"מחבר" גם בדברי אדה"ז יש את הכלל שאם אומר הלכה בסתם ואח"ז "יש אומרים", הלכה כ"סתם"?

הרב אלאשוילי
הודעות: 1364
הצטרף: א' מאי 15, 2016 11:45 am

Re: תשובה

הודעה שלא נקראהעל ידי הרב אלאשוילי » ג' מאי 02, 2017 9:14 pm

1. יכולות להיות כמה סיבות, וכל השמטה כזאת יש לדון לגופה.
2. לא.

מרדכי קירשנבוים
הודעות: 18
הצטרף: ג' מאי 16, 2017 12:02 am

Re: מהדורא בתרא, וכללי פסיקה

הודעה שלא נקראהעל ידי מרדכי קירשנבוים » ג' מאי 16, 2017 12:12 am

סליחה על הבורות, אבל לא הבנתי את השאלה השניה והתשובה עליה.
הרי דרכו של אדה"ז היא להבהיר הכל מבלי להשאיר אפילו נקודה אחת "אפורה", ולכן בכל מקום שהוא מביא שתי דעות, בין סתם ויש אומרים, בין יש אומרים ויש חולקים, ובין כל אופן אחר, הוא מסיים "העיקר כסברא פלונית אלא שבמקום הצורך יש לפסוק כדעה האחרת", או "ובדברי סופרים יש לילך אחר המיקל" או כל סגנון פסיקה אחר. וא"כ היכן מצא השואל דוגמא זו שבה חקר בנוגע כללי הפסיקה?
ולע"ע לא מצאתי כעין זה אלא בשני מקומות (ולא ראיתי אינה ראיה כלל וכלל), בסימן שי ס"י ובסימן שמ ס"ב.
אולם אם לזה כוונתו היה עליו לבאר.
ועכ"פ בנוגע לסי' שי כבר ציינו בהערות למטה לסימן תצה שם מובאת דעה אחת בלבד, ואפשר אולי להסיק ממנה את ההלכה. ובנוגע לסימן שמ ראה בשו"ת של הרב בעלינאוו ע"ה (ואין הספר תח"י עתה לציין הסימן הנכון) שדן בזה.

הרב אלאשוילי
הודעות: 1364
הצטרף: א' מאי 15, 2016 11:45 am

Re: תשובה

הודעה שלא נקראהעל ידי הרב אלאשוילי » ג' מאי 16, 2017 3:39 am

תעשה חיפוש דרך מחשב בשוע"ר בתיבות "ויש חולקין" ותראה כו"כ פעמים שאדה"ז אינו מכריע, הנה לדוגמא מה שנקלתי היום והוא בסי' קסז סוס"כ. ועוד רבים כהנה.


חזור אל “דיונים ועיונים בשו"ע הרב”

cron