סתירה בעניין מצה שרויה?

דיונים ועיונים בשו"ע הרב (אדמו"ר הזקן) ובפסקי הסידור

מנהל: הרב אלאשוילי

משה
הודעות: 9
הצטרף: ו' מרץ 17, 2017 1:10 pm

סתירה בעניין מצה שרויה?

הודעה שלא נקראהעל ידי משה » ו' מרץ 17, 2017 1:11 pm

בשו"ע הרב בסי' תסג מתיר לגמרי ובתשובות שלו מחמיר מאוד.

מה הפשט בזה?

הרב אלאשוילי
הודעות: 1347
הצטרף: א' מאי 15, 2016 11:45 am

Re: תשובה

הודעה שלא נקראהעל ידי הרב אלאשוילי » ש' מרץ 18, 2017 11:29 pm

הרי מפורש הטעם בתשובה סי' ו: משום שזה מקרוב ("עשרים שנה" לפני כתיבת התשובה) התחילו להחמיר ולמהר את תהליך הלישה, ובגלל זה אין העיסה נילושה יפה יפה, ולכן אחר אפיית המצות רואים בעין קמח קלוי על המצה, ומחמת הקמח הזה יש חשש חמץ לדעת כמה פוסקים במצה שרויה, יעויין שם באריכות. ואילו שו"ע הרב נכתב זמן רב לפני התשובה הנ"ל.

הרב אלאשוילי
הודעות: 1347
הצטרף: א' מאי 15, 2016 11:45 am

Re: תשובה

הודעה שלא נקראהעל ידי הרב אלאשוילי » ש' מרץ 18, 2017 11:30 pm

הרי מפורש הטעם בתשובה סי' ו: משום שזה מקרוב ("עשרים שנה" לפני כתיבת התשובה) התחילו להחמיר ולמהר את תהליך הלישה, ובגלל זה אין העיסה נילושה יפה יפה, ולכן אחר אפיית המצות רואים בעין קמח קלוי על המצה, ומחמת הקמח הזה יש חשש חמץ לדעת כמה פוסקים במצה שרויה, יעויין שם באריכות. ואילו שו"ע הרב נכתב זמן רב לפני התשובה הנ"ל.

משה
הודעות: 9
הצטרף: ו' מרץ 17, 2017 1:10 pm

Re: תשובה

הודעה שלא נקראהעל ידי משה » א' מרץ 19, 2017 11:55 am

הרב אלאשוילי כתב:הרי מפורש הטעם בתשובה סי' ו: משום שזה מקרוב ("עשרים שנה" לפני כתיבת התשובה) התחילו להחמיר ולמהר את תהליך הלישה, ובגלל זה אין העיסה נילושה יפה יפה, ולכן אחר אפיית המצות רואים בעין קמח קלוי על המצה, ומחמת הקמח הזה יש חשש חמץ לדעת כמה פוסקים במצה שרויה, יעויין שם באריכות. ואילו שו"ע הרב נכתב זמן רב לפני התשובה הנ"ל.

מהיכן הרב יודע שהיה זה 20 שנה?

הרב אלאשוילי
הודעות: 1347
הצטרף: א' מאי 15, 2016 11:45 am

Re: תשובה

הודעה שלא נקראהעל ידי הרב אלאשוילי » א' מרץ 19, 2017 1:48 pm

כך כתוב בתשובת אדמו"ר הזקן.

ידידיה
הודעות: 9
הצטרף: ו' נובמבר 17, 2017 9:45 am

Re: סתירה בעניין מצה שרויה?

הודעה שלא נקראהעל ידי ידידיה » ב' מרץ 26, 2018 2:23 pm

לכאו' אין זה נכון לומר שבתשובות שלו מחמיר מאוד ואין זה סתירה כלל: (לבד ממה שהשיב הרב אלשווילי)
הרב מתחיל את תשובתו: "באמת כי גם שאינו איסור גמור מדינא מ"מ המחמיר תבוא עליו ברכה"
ובסיום התשובה כותב: ומ"מ אין למחות בהמון העם המקילים כיון שיש להם על מטי שיסמוכו והעיקר ע"ד רש"י והרמב"ם אבל לפי מ"ש האריז"ל להחמיר כל החומרות בפסח פשיטא שיש להחמיר כהרשד"ם שבפר"ח" ע"כ.
ומבואר שגם בתשובות שלו החמיר רק מצד חומרת האריז"ל וכידוע שאצל חסידים (גם חבד וגם חסידות הכללית) החמירו מאוד בפסח אפי' בחששות רחוקים.
משא"כ בשו"ע שלו כתב את עיקר הדין, כפשוט.


חזור אל “דיונים ועיונים בשו"ע הרב”

cron