ברכת אורז

שאלות בהלכה (ע"פ שיטת אדמו"ר הזקן)

מנהל: הרב אלאשוילי

ברוך

ברכת אורז

הודעה שלא נקראהעל ידי ברוך » ד' אפריל 11, 2018 10:43 pm

בנוגע לאורז מבושל כותב אדה"ז (סדר ברכת הנהנין א, יא) שירא שמים יאכל בתוך הסעודה, וכשאוכל שלא בתוך הסעודה יברך שהכל.
א. האם מועילה העצה של ברכה על כל הספיקות (מזונות, אדמה וי"א גם שהכל)? ב. מדוע לא מצינו חומרא זו בשאר הספיקות, ואף לא בספיקא דדינא כגון המחלוקת (ו, ו) מה נקרא פרי העץ?

הרב אלאשוילי
הודעות: 1383
הצטרף: א' מאי 15, 2016 11:45 am

Re: תשובה

הודעה שלא נקראהעל ידי הרב אלאשוילי » ה' אפריל 12, 2018 1:16 am

א) אין צורך. ב) כי כאן העיקר שברכתו מזונות, והספק הוא רק מה נקרא אורז. משא"כ בשאר פירות המחלוקת היא מה דין הפרי עצמו, ובזה הכלל שמספק יברך שהכל.

ברוך

Re: ברכת אורז

הודעה שלא נקראהעל ידי ברוך » ה' אפריל 12, 2018 1:38 am

א. למה אין צורך, האם לא תהיה מעלה של ברכה מבוררת כמו בתוך הסעודה? ובאם יש בעיה של ברכה שאינה צריכה - באם ממילא אוכל מזונות וכו' האם בכ"ז יש עדיפות לא לאכול אז אלא בתוך הסעודה?
ב. מה נפק"מ אם הספק הוא במציאות או בדין?

הרב אלאשוילי
הודעות: 1383
הצטרף: א' מאי 15, 2016 11:45 am

Re: תשובה

הודעה שלא נקראהעל ידי הרב אלאשוילי » ה' אפריל 12, 2018 2:54 am

אין ברצוני להתווכח כאן על הפסק, אנסה לבאר פעם נוספת ובזה אסיים: לפי הדעה הראשונה ברכתו מזונות (והספק הוא כשהוא שלם, ואז ברכתו שהכל), ומנהג העולם שאורז שלנו הוא האורז המדובר, אלא שיש מפרשים שזה אורז אחר, אז יש כאן מנהג העולם המקובל מול יש מפרשים לגבי מציאות האורז, שבזה בדרך כלל מנהג העולם מתקבל, אך כיון שכנגד זה יש דעה אחרת אנו אומרים שיאכלם בתוך הסעודה, אבל כשרוצה לאכול מחוץ לסעודה, אזי ברכתו שהכל, כי כך הדין בכל ספק ברכה, ולא צריכים לעשות משחקים. ולא מצינו בשום מקום בסדר ברה"נ שמברכים כמה ברכות בשביל ברכה ראשונה, אלא בשביל ברכה אחרונה בלבד. וגם אין בזה הידור, כי מצד הדין אדם צריך לברך על מה שהוא רוצה לאכול ולא על דברים צדדיים שאין ברצונו לאכול, שאין זה מכבוד הברכה, ולכן עדיף לברך שהכל על האורז שרוצה לאכול מאשר לברך על כמה דברים שונים.

ויש כאן עוד נקודה, בדרך כלל מקדים אדה"ז את הדין ואח"כ את ירא שמים, וכאן הקדים ירא שמים לדין, מה שאומר שגם מי שמברך שהכל הוא עושה בסדר (ואינו נופל ממדרגת ירא שמים לגמרי), כי ככה הוא מברך ברכה במיוחד על האורז, משא"כ בסעודה שנפטר בברכת המוציא.


חזור אל “שאלות בהלכה ומנהג”

cron